Motto to live by

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely
in an attractive and well-preserved body,
but rather to skid in sideways, chocolate in one hand, martini in the other, body thoroughly used up,
totally worn out and screaming: 'Woo hoo! What a ride!'
(Hunter S.Thomson - met dank aan Nathalie)

vrijdag 15 juli 2011

Missen

In het begin was het nog spannend. Een beetje stoer zelfs. 'Ja, mijn zoon gaat een jaar naar Brazilië. Op uitwisseling. Of ik het daar moeilijk mee heb? Nee hoor! Je moet je kinderen op een bepaald moment  loslaten, niet?'
Die woorden klinken intussen pedant en aanmatigend. Natuurlijk heb ik het moeilijk. Heel moeilijk zelfs. Ik zie constant dingen botsen en vallen. Ik denk aan Braziliaanse keldergaten en erger. De tranen springen spontaan in mijn ogen als ik eraan denk hoe ver hij zal zitten en hoe vreemd zijn afwezigheid gaat zijn.
Ik wil niet dat hij vertrekt. En misschien houdt dat in dat ik niet wil dat hij 'groot' wordt. Misschien wil ik alleen maar dat hij weer tien is, of neen, vijf, een kleuter die vrolijk  aan mijn hand loopt en mij de allerbeste vindt.
Natuurlijk ben ik trots dat Wannes mijn zoon is. Ik loop over van trots als ik mensen hoor zeggen hoe goed hij het doet. 'The Leader of the Gang' noemt Suzy - de bazin van zijn stamcafé - hem. 'Als Wannes beslist dat iedereen naar de Cross moet komen, komen ze,' vertelt ze. Zij zou hem ook missen. 'Niet de gemakkelijkste maar wel interessant en plezierig om in je klas te hebben.' Dat kwam van één van zijn leerkrachten.
'Een geweldige gast.' Vrienden, familie.
En ik geef toe: Wannes staat er. Als een huis. Hij gaat het geweldig doen in Brazilië en ze gaan er - net als hier - dol op hem zijn. Met de wereld zoals hij nu is, geven we hem hiermee een pak kansen voor later.
Dat weet ik. En toch ga ik hem met heel mijn hart en elke seconde missen.

Behoorlijk trots op mijn cakejes met de Braziliaanse vlag!

1 opmerking:

Sarah zei

Oooh buurvrouw! Ik ontdek nu pas je blog! En dit droevige-maar-mooie stukje.

Dus het komende jaar zit er niks anders op. Wij gaan:
- schandalig veel naar de Leon moeten gaan
- belachelijk veel huilen met de onnozelste films
- altijd een flinke voorraad chocola in huis moeten halen voor u
- en als dat allemaal niet helpt (en anders ook natuurlijk!) mag je onze kleine Anna knuffelen tot de huilbui weer even voorbij is.

Deal? :-)